Milyen szájvizet használjak?

Miért érdemes egyáltalán szájvizet használnunk?

A szájüregünkben rengeteg baktérium található, melyek a normál flóra részét képezik, de ezek közül bizonyos típusok felelősek a káros folyamatokért is. Ezek a baktériumok nem csak a fogakon tapadnak meg, hanem a nyálkahártya többi részén is, tehát az ínyen, az orca belső részén, a garatíveken, és a nyelv teljes felszínén.Ha ezeket a részeket kihagyjuk a napi tisztításból, a felhalmozódott baktériumok számos probléma forrása mellett a kellemetlen szájszag fő okozói is lesznek.

Minden területet, ahol lehetséges és kényelmes, fogkefével kell tisztítanunk, a többi rész tisztán tartásában pedig a szájvíz segít.
A szájvizes öblítés lemossa a maradék lepedéket a fogfelszínekről a kórokozókkal együtt, majd a fogmosás és öblítés által létrejött tiszta felületeken egy bevonatot képez. Ez a védőréteg egy bizonyos ideig gátolja a lepedék újratapadását, a többi hatóanyag pedig szembeszáll a baktériumokkal,melyek a szuvasodás és az ínygyulladás okozói.

Milyen szájvizek közül választhatunk?

Meg kell különböztetni az erős, terápiás szereket, és a mindennapi használatra alkalmasakat.
A terápiás szájvizeket csak rövid ideig használhatjuk, leggyakrabban valamilyen nyálkahártyát érintő gyulladásos folyamat kezelésére, műtéti kezelés előtt/után, vagy akár a torokgyulladás gyógyulását is elősegíthetik. Ezeket mindig az orvos utasítása szerint kell használni, még akkor is, ha a boltok polcain megtalálhatók. Ezek egyik fő hatóanyaga a klórhexidin.

A mindennapi szájvizek esetén az alkoholmentesek (zero) használhatók rendszeresen, mivel az alkohol kiszárítja a nyálkahártyát, irritáló hatású, kipusztítja a nem kártékony baktériumokat is, és hosszú távon a daganatos megbetegedések kialakulását is elősegítheti. Rengeteg fajtájuk létezik a piacon, mindig azt válasszuk, ami az egyéni igényeink mellet a fogaink állapotának (pl. fogérzékenység) is kedvez. Ha nem tud dönteni, kérje fogorvosa tanácsát.

Alkalmazásukat tekintve legalább napi egyszer az esti fogmosás után, minimum fél percig (vagy a gyártó utasítása szerint) öblögessünk, majd gargarizáljunk, azután köpjük ki. A  szájvíz a fogmosás fontos és jó kiegészítője, de nem helyettesíti azt.