Miért fáj tömés után a fogam?

Mi történik egy tömés során?

Tömés alkalmával az elszuvasodott, baktériumokkal teli, szétesett és felpuhult fogszövetet távolítjuk el, majd ezt a részt pótoljuk. Mindig az eredeti formájához hasonlóan építik vissza a fogat, tömőanyagból vagy egyéb módon (betét, korona, stb).
A fogszövet egy élő szövet, tehát minden, ami a foganyag elvételével jár, az egy „mikrosebészeti” beavatkozás. Minél többet kell fúrni, annál komolyabb a művelet.

Miért lesz érzékeny a betömött fog?

Többféle típusú érzékenység, vagy fájdalom jelentkezhet a tömés elkészülte után, melyek hátterében különböző okok állhatnak. A fog kiindulási állapota meghatározó.
Az eltávolításra szoruló foganyag mennyiségét a szuvasodás kiterjedése határozza meg. Ha ez időben, még a kezdeti stádiumban tart, akkor a kiterjedése is legtöbbször kis mértékű. Ha viszont halogatjuk a kezelést, akkor a szuvasodás egyre közelebb kerül a fogbélhez, mely tele van erekkel, idegekkel. A tömés készítése során mechanikai, kémiai és hő ingerek hatnak a fogra. Ha ehhez a részhez közel történt a preparáció, akkor nagyobb az esélye annak, hogy a beavatkozás után a fog érezni fogja a történteket és érzékennyé válik.

Nehezebb a dolgunk akkor, ha a szuvasodás baktériumai már megközelítették a fogbelet. Azok ugyanis direkt módon bekerülve károsíthatják azt. A baktériumok által kiváltott biológiai válasz nagysága és milyensége függ a baktériumok számától, virulenciájától, a szervezet ellenálló képességétől és a páciens életkorától. Tömések készítése során a baktériumok fogbélbe jutásának folyamata felgyorsulhat, ha a szuvasodás már annyit elpusztított az ép fogból, hogy alig maradt ép foganyag ami elhatárolja és védi a pulpát.

Amikor azonban a fertőzött rész még nem törte át ezt az ép szövetet fizikálisan, akkor azt kell feltételezni, hogy a fogbélüreg baktériumoktól mentes. Szabad szemmel a baktérium invázió nem látható. Ekkor tehát a fog életben tartására kell törekedni, és töméssel kell ellátni a fogat. Ha a tömés után mégis idővel a gyulladás kialakulására jellemző fájdalom jelentkezik, vagy a későbbiekben a röntgenfelvétel erre utaló képet ad, akkor kell elvégezni a fog belső tisztítását is, a gyökérkezelést.

Ráharapásra jelentkező fájdalom:

Tömés után előfordulhat, hogy a kezelt fog előbb érintkezik, mint a többi. Ehhez az érzéshez akár hozzá is szokhatunk, azonban néhány nap után a fog mégis ráharapásra érzékeny lesz vagy akár megfájdul, sajog. Ez egy tipikus tünete annak, ha a tömés magasabb a kelleténél. A tömés végleges beállítása nem feltétlenül lesz az első alkalommal tökéletes, mivel az érzéstelenítő injekció által képzett zsibbadás megnehezíti az összeharapást és a pontos érzékelést. A fogakhoz kapcsolódó receptorok a milliméter tört részét is képesek megkülönböztetni a fogérintkezések során, tehát egy leheletnyi magasságkülönbség is zavaró lehet. Amellett, hogy kellemetlenséget okoz, a folyamatos nyomás a fog tartószöveteit is károsíthatja és gyulladás jöhet létre. Ilyenkor ne habozzunk újra felkeresni fogorvosunkat a korrigálás miatt, mivel maguktól a modern tömőanyagok nem fognak lekopni.

Hidegre, melegre, édesre jelentkező érzékenység:

A tömés készítése során különböző ingerek érik a fogbélüreget, melyek ideiglenesen irritálttá tehetik azt, különösen, ha mély üregről volt szó. Ez egy normális folyamat, a fog megnyugvásához néhány nap, de akár néhány hét is szükséges lehet. Ennek elősegítésére használjunk érzékenységet csökkentő fogkrémeket, zseléket, illetve kerüljük azon ételek fogyasztását, amelyek kiváltják az ingert. Savas ételek fogyasztása után (pl. kávé, gyümölcsök) lehetőség szerint öblítsük ki szánkat vízzel. Használjunk puha sörtéjű fogkefét és ne felejtsünk el fogselymezni. Ha a probléma hosszú ideje nem szűnik, vagy erősödik, keressük fel fogorvosunkat.

Erős, lüktető spontán fájdalom:

Ha erős fájdalmat érzünk tömés után, fontos, hogy ne ijedjünk meg. Előfordulhat, hogy a pulpaszöveteinek csak egy ideiglenes irritációja okozza, mely akár önmagától is regenerálódhat. Ezt egy fájdalomcsillapító tablettával átvészelhetjük. Ha azonban a hatás megszűnte után az érzés nem múlik, vagy esetleg erősödik, a fog spontán fáj, lüktet, a fájdalom kisugárzik, akkor sajnos a fogbél gyulladásáról van szó. Jellegzetessége lehet még, hogy éjszaka fekvő pozícióban erősödik. Ilyenkor már szükséges az azonnali beavatkozás, hogy elkerüljük a gyulladás továbbterjedését.

Alkalomszerű enyhe fájdalom:

Ide sorolhatjuk az egy pontban, vagy adott felszínen rágásra jelentkező diszkomfort érzeteket, és minden enyhe, nem állandó fájdalmat, ami a tömés készítése után még több hónappal is fenn áll. Legtöbbször ilyen esetben a fog idegrostjait ingerli valami. Előfordul, hogy ekkor a tömőanyag alkotóelemei közül valamelyik teszi érzékennyé a fogat, amit egy másféle anyaggal vagy technikával újratömött fog megoldhat. Ennek eldöntése szakember feladata, és több tényező befolyásolja.
Egyéb okok is állhatnak a háttérben, amik nem feltétlenül függnek össze a töméssel még akkor sem, ha közvetlenül utána jelentkeznek. Ennek megítélése nem mindig egyszerű feladat.

Tömés után jelentkező fogérzékenység esetén a megszokott módon kell tisztítani a fogat, körülötte pedig fogselymezni kell akkor is, ha ekkor érzékenyebb. Ha a panaszok maguktól nem szűnnek meg rövid időn belül, mindenképp érdemes tanácsot kérni a kezelést végző fogorvostól.