Miért szükséges a fogkő eltávolítása?

Mi az a fogkő?

Röviden: a lepedék “megkövesedése”. A lepedék más néven plakk, ami a fogakon tartósan ottmaradt ételmaradékból és az ebben megtelepedett baktériumokból áll. A nyálban található ásványi anyagok a plakkba beépülve hozzák létre a fogkövet. A fogkő színe a sárgásfehértől egészen a barnásfeketéig terjedhet, az egyén táplálkozási és egyéb szokásaitól függően. Gyakran az elszíneződött fogak hívják fel a figyelmet a képződött fogkőre. Eleinte a lerakódás puhább, majd egyre keményebbé válik. Az 1-2 napos lepedéket még mindenki el tudja távolítani fogmosással, viszont az elmeszesedett fogkövet már csak szakember. Egyes fogterületeken gyorsabban alakul ki, mint a szájüreg más részein. Ezek a nehezebben hozzáférhető fogfelszínek, a fogközök és az íny alatti területek. Már az enyhén torlódott fogak esetén is (ahol a fogak ferdén, emiatt túl szorosan állnak) megfigyelhető, hogy a lepedék sokkal gyorsabban lerakódik, és nehezebben tisztítható. Ez nem csak a fogkőképződésnek, de a fogszuvasodásnak is kedvez. Emellett megfigyelhető, hogy az alsó fogak nyelv felőli felszínei és a felső rágófogak orca felőli felszínei is ide sorolhatók. Itt találhatóak ugyanis a nagy nyálmirigyek kivezető csöveinek nyílásai, így az ásványi sók itt közvetlenül érik az esetleges lepedéket. Ezen területek tisztítására tehát különös figyelmet kell fordítani.

Milyen problémákat okoz a fogkő?

Leggyakoribb figyelmeztető jel a fogínyvérzés, a fogak elszíneződése és a rossz lehelet. A hosszú ideig fennálló fogkő jelenléte pedig komoly problémákat okozhat.
A fogkőre telepedett baktériumok az ínyt folyamatos gyulladásban tartják. Az íny sötét vöröses színű lesz, megduzzad, fájdalmassá és vérzékennyé válik, ami a baktériumok jelenléte miatt rossz lehelettel társul. Abban az esetben, ha a fogkő tartósan fennáll, a gyulladás továbbterjed az íny területéről a fogak tartószerkezetére, így fogágybetegséget, más néven parodontális betegséget, parodontózist okoz. A köznyelvben ez a jelenség az “ínysorvadás” jelzőt kapta, ami nem teljesen pontos. A betegség súlyosságától függően a kötőszövet meggyengülése, a környező csont és íny pusztulása, és a fogak meglazulása majd elvesztése is bekövetkezhet a megfelelő kezelés hiányában. Az ínygyulladás egy visszafordítható folyamat, a fogágybetegség által létrejött pusztulás azonban nem. Ilyen esetben a kezeléssel a további károsodásokat tudjuk megelőzni.

Kinél alakulhat ki fogkő?

Amint fentebb írtuk, a fogkő a tartósan fogakon hagyott lepedék átalakulása. Ráadásul minél több lesz a fogkő, annál nehezebb megfelelően tisztán tartani a területet, így még több alakul majd ki. Ha minden lepedéket el tudunk távolítani a nap folyamán, mind a fogak felszínéről mind pedig a fogközökből, nem alakul ki fogkő. Azonban jó szájhigiénia mellett is előfordul, hogy az arra hajlamos egyéneknél a fogkő képződése ellen többet kell küzdeni. Ennek leggyakoribb oka, ha a nyál több ásványi anyagot tartalmaz vagy a fogak nem szabályosan állnak (torlódottak vagy résesek) és emiatt sokkal több lepedék reked meg a fogközökben a nap folyamán. Ilyen esetekben gyakoribb fogmosás javasolt, és a fogköztisztítást is érdemes napjában többször megismételni. Ez a mai rohanó világunkban nem mindig olyan egyszerű feladat, de egyéb praktikákkal és odafigyeléssel a folyamat lassítható vagy megállítható. Ilyen a bő folyadékfogyasztás (tiszta víz), kevés cukros, ragacsos étel fogyasztása, étkezés utáni szájöblítés, rágógumi használata stb.
Ha már kialakult a fogkő, akkor sem kell aggódni. Az egyénre szabott rendszerességű, professzionális fogkőeltávolítással a szövődmények kialakulása megakadályozható. A kezelés általában fájdalommentes, esetleg kis kellemetlenséggel jár. Ha jelentősebb ínygyulladásról vagy fogérzékenységről van szó, abban az esetben a fájdalom kiküszöbölésére helyi érzéstelenítésben is végezhető a kezelés. Ha a fogággyulladás előrehaladott, mélytisztítás (kürettálás)  és egyéb speciális kezelés is szükséges lehet, amit főként parodontológus fogszakorvos végez.

Összességében elmondható, hogy a rendszeres kontrollvizsgálatokkal, és a professzionális fogtisztítással a fogak és környezete hosszú távon egészségesen tartható. Emellett nem utolsó szempont, hogy a kezelések alkalmával nem csak egészségesebb, de gyakran 1-1 árnyalattal fehérebb fogakat kapunk eredményül.

Amennyiben állapotfelmérésre vagy fogkőeltávolításra jelentkezne, keressen minket bizalommal! Mellé egy professzionális szájhigiéniás oktatásban is részesítjük.