Miért szükséges a fogászati röntgen készítése? Nem káros az egészségre?

A röntgenfelvételek használata nem csak a fogorvosi gyakorlatban, hanem az általános orvosi vizsgálatok szerves része, segítségükkel állíthatók fel az igazán pontos diagnózisok adott esetekben. A fogorvoslás ezen a területen is rohamosan fejlődik, és elmondhatjuk, hogy a mai modern fogászati röntgenkészülékek (panoráma röntgen, “egy fogas” röntgen) sugárterhelése elenyésző elődeikéhez képest. Adott időközönként, egy-egy felvétel készítése a csekély röntgenterhelést figyelembe véve nem káros az egészségre.

A felvételek legnagyobb jelentősége az, hogy segítségükkel kiszűrhetők azok az elváltozások, melyek szabad szemmel nem láthatók. Ilyenek a lappangó szuvasodások, a tömések alatt lévő másodlagos szuvasodások, a beragasztott fogpótlások alatti területek, az áttörésben visszamaradt fogak (pl. bölcsességfogak helyzete), a fogak gyökerei és azok elváltozásai, a csont minősége, csontban lévő gyulladásos folyamatok, a gócok, és nem utolsó sorban a daganatos elváltozások is. Ezek időben történő kiszűrése döntő jelentőségű a gyors és sikeres kezelés szempontjából. Egy-egy fogászati kóros folyamat kezdeti stádiuma már 6 hónap-1 év alatt megjelenik a röntgenfelvételeken, ezért minden éves szűrővizsgálat szerves részét képezi ezen felvételek kiértékelése. Így még a komolyabb komplikációk kialakulása előtt, gyorsan és nem utolsó sorban költséghatékonyabban kezelhetők a fogbetegségek.
Mivel a legtöbb fogászati szempontból kóros folyamat sokáig tünetmentes, így a felvételek készítése, és természetesen a kontrollvizsgálatok indokoltak abban az esetben is évente, ha nincs semmilyen panasza az illetőnek. Itt gondoljunk ismét a szájüreget veszélyeztető legsúlyosabb daganatos és gócos elváltozásokra, melyek sajnos akár egy látszólag teljesen egészségesnek tűnő szájüregből is kiindulhatnak.

A közismertebb panoráma röntgen felvétel mellett a kis szájüregi felvételek jó kiegészítésként szolgálnak, az egyes fogak/területek tüzetesebb megvizsgálására alkalmasak. Ezek nagy felbontású képet adnak a kiválasztott területről, bizonyos kezelésekhez (pl. gyökérkezelés) vagy vizsgálatokhoz tehát elengedhetetlenek.

Egy-egy röntgen kép készítése, ahogy fentebb említettük, komoly veszéllyel nem jár. A modern felvételekről elmondható, hogy akár terhesség alatt is biztonságosan készíthetők lennének, azonban a magzat abszolút védelme érdekében esetükben kivételt teszünk.

A szájüregi felvételek, összehasonlítva más röntgenekkel, jól mutatják a sugárdózis kis mértékét. Pl. egy mellkasi röntgenfelvétel kb. 10 db panoráma felvételnek felel meg. Kevesen tudják, de egy 7 órás repülőúton is ér bennünket sugárterhelés, ami nagyjából 2 db panoráma felvételnek felel meg.
Hétköznapi életünk során is jelen van háttérsugárzás, ami szinte akkora, mintha naponta csinálnánk magunkról egy-egy kisebb röntgenképet.
Természetesen ez nem azt jelenti, hogy indokolatlan esetben is készíttethetünk magunkról felvételeket, sem pedig azt, hogy nagy dózisban a röntgensugárzás ne lenne kártékony hatású.

Összességében elmondhatjuk tehát, hogy a fogászati röntgenfelvételek egy-egy állapotfelmérés során a diagnózis felállításában, és a teljes körű szűrővizsgálat érdekében elengedhetetlenek.

Rendelőnkben minden új páciensnél részletesen átnézzük a frissen készített röntgenfelvételeket, és csak egy alapos felmérés után kezdünk neki a kezelésnek.