Lyukas a fogam, de nem fáj. Szükséges kezelni?

Rengeteg olyan kóros folyamat alakulhat ki szervezetünkben, melyet nem kísér fájdalom. Ilyen esetben gyakran már csak az előrehaladott állapotot jelzi szervezetünk. Gondoljunk csak a daganatos megbetegedésekre, vagy a belgyógyászati kórképek nagy részére. Ez sajnos a szájüregben sincs másképp. Az erős, állandó fogfájdalom akkor jelentkezik, ha a fogbetegség már súlyos.

Lyukas fogról, azaz fogszuvasodásról akkor beszélünk, amikor a fog kemény szövetei megbomlanak a baktériumok által termelt savak miatt. Ezeket a szájüreg baktériumai az általunk elfogyasztott ételben található szénhidrátok, illetve cukrok lebontásából termelik, amik képesek a fogzománcot károsítani azáltal, hogy az ásványi anyagokat kioldják. Az ásványi anyagok kioldódása és visszaépülése a fogzománcba egy állandó körforgás. Nekünk arra kell törekednünk, hogy az egyensúlyt megtartsuk. Ha savakban,szénhidrátokban és cukrokban gazdag ételeket és italokat fogyasztunk rendszeresen és mellette a fogainkat nem ápoljuk megfelelően, akkor az egyensúly felborul és a baktériumok a megsérült fogfelszínen keresztül könnyedén hatolnak be a fog mélyebb szöveteibe.

Kezdeti stádiumban a fogszuvasodás a zománc felszínét érinti és fehér foltok jelennek meg. Ilyenkor a folyamat még visszafordítható lehet és sok esetben fájdalmat nem okoz. Viszont, ha nem foglalkozunk vele, akkor sajnos eljutunk a második stádiumba, ahol a fogzománc megrepedezik és szerkezeti elváltozások jönnek létre benne. Valakiknél ilyenkor már jelentkezik fogérzékenység, de nem minden esetben. Ebben a szakaszban már szakemberre van szükség.

A harmadik stádiumban a baktériumok elérik a zománc alatt található dentinréteget, ez már visszafordíthatatlan állapot. A dentinben a szuvasság gyakran lap szerint terjed, így a még szinte érintetlen zománc alatti dentin is el tud romlani. Ennek következményeként olykor egy „rossz” harapást követően érezzük, hogy hirtelen „lyukas” lett a fogunk, mivel a zománc egyszerűen beszakadt, vagy a fog egy része letört. Ebben az esetben a fogfájás felerősödhet, ha fog idegei még épek. A folyamat ezen szakasza fogtöméssel még megállítható.

Ha nem orvosolják a problémát, akkor szinte egyenes az út a fogbél irányába, ez a negyedik stádium. Ha az ideg is érintett, akkor nagyon éles, heves fájdalom jelentkezhet. Sajnos sokan csak ilyenkor keresik fel fogorvosukat, amikor már egyedüli terápiaként a gyökérkezelés jöhet szóba. Ha a fogbelet elérik a baktériumok, azok elpusztítják a fogban található ereket és idegeket, és egy idő után a fog elhal. Ekkor a panaszok enyhülnek vagy megszűnnek. A későbbiekben a gyulladás továbbterjed a gyökéren keresztül a csontra. Ez gyakran tünetmentes vagy esetleg ráharapási fájdalommal jár.

Ez az ötödik stádium. A csontban ciszta, granulóma, vagy gennyes gyulladás alakulhat ki. A genny duzzanat formájában jelentkezik,vagy fájdalom nélkül, sipolynyíláson keresztül próbál ürülni. Ha szervezet legyengül, a fertőzés tovább terjedhet. Felső fogívben található fogaknál az arcüreg és az agy irányába, alsó fogak esetén a nyaki területekre és a légutak felé. Ezeken a területeken a duzzanat életveszélyes állapotot is eredményezhet.

Minden félévben, de legalább évente ajánlatos szűrővizsgálatra járni, ahol a kezdeti fogszuvasodási stádium felmérhető. Ne felejtsük, a fogorvosi vizsgálat egyben onkológiai szűrővizsgálatnak is minősül.

Ha Ön idén még nem járt fogászati szűrővizsgálaton, várjuk szeretettel rendelőnkbe egy teljes körű állapotfelmérésre.