Mi a gyökérkezelés?

Miért kell gyökérkezelni egy fogat?

Ha a fogban lévő élő szövetek – erek, idegek (összefoglaló nevén: pulpa vagy fogbél) – valamilyen módon befertőződnek vagy sérülnek, akkor gyökérkezelésre van szükség ahhoz, hogy a fog gyulladását megakadályozzuk vagy megszüntessük, ezáltal hosszú távon megtartható lesz a fog.

Legtöbb esetben a gyökérkezeléshez vezető ok a hosszú ideje fennálló szuvasodás. Ha ezt a belső rendszert a baktériumok elérik, gyulladást okoznak, ami pedig a szöveteket felemészti. Ez a folyamat gyökérkezelés nélkül tovább terjed a fog gyökerén át a fogat körülölelő szövetekre is.

Gyakran az ép pulpával rendelkező fogakat is szükséges lehet gyökérkezelni. Például, ha egy fog letörik, vagy megreped szintén baktérium kerülhet a szájüregből a fogba és a kezelés szükségessé válik.
Protetikai munkák során is előfordulhat, hogy a fog hosszú távú megőrzése érdekében szükséges a gyökérkezelés. Ilyenek azok az esetek, amikor a gyökérbe csapot kell helyezni a megfelelő felépíthetőség érdekében. Ennek előfeltétele az előzetesen végrehajtott gyökérkezelés. Másik ilyen eset lehet, ha a fog előkészítése során a fogbél közelében történik a csiszolás. Ekkor a megmaradt foganyag nem elég vastag a pulpa védelmére, így a későbbi befertőződés elkerülése érdekében gyökérkezelendő a fog.

Fontos tudni, hogy a gyökérkezelés egyik feltétele, hogy a megmentett fog megfelelően lezárható és felépíthető legyen. Ha ez nem lehetséges, úgy a baktériumok újra és újra bejutnak majd és állandó gyulladás alakul ki. Ha pedig nem megfelelően felépíthető, akkor a funkcióját veszti el a fog.
Tehát ha pl. a szuvasodás vagy a törésvonal mélyen az íny alá ér, hiába tudjuk a gyökeret kezelni, ha nincs elég maradék foganyag amire lehet építeni, akkor az egész folyamat feleslegessé válik.

Fáj-e a gyökérkezelés?

Ha a fog még nem halt el teljesen, akkor a kezelés helyi érzéstelenítésben történik. Ha egy fog elhalt, akkor abban nincsenek élő, működő idegsejtek. Ez azt jelenti, hogy nem feltétlenül szükséges a kezeléshez az érzéstelenítő injekció. Érzéstelenítés során a fájdalomérzékelés kikapcsolható. Ez azt jelenti, hogy a kezelés gyakorlatilag fájdalom nélkül elvégezhető. A többi érzet, mint a nyomás, feszítés stb. ezután is észlelhető, de ezek legfeljebb csak kellemetlenséget okoznak.

Bizonyos esetekben a fájdalomérzet nem szüntethető meg teljesen az első kezelés alkalmával. Ilyenkor a megfelelő gyógyszerezés után a következő alkalommal folytatjuk a kezelést.
Ha a kezelés több lépésben zajlik, akkor az ülések között néhány napig az enyhe, tompa fájdalom teljesen normálisnak tekinthető. A gyökértömés után szintén hasonló érzet jelentkezhet. Amennyiben ez az érzet fájdalomcsillapítóra nem szűnne, vagy több napig erősen fenn áll, akkor a kezelőorvos egyéb módszerekkel segíthet azt megszüntetni, mielőbb fel kell őt keresni a problémával.

Milyen lépésekből áll a gyökérkezelés?

A gyökérkezelés lépései a gyulladt és fertőzött szöveteket eltávolítása, a fog belső rendszerének kitisztítása, majd a gyökér gyökértöméssel való lezárása. Ezt követi a fog többi részének felépítése.
Először a szuvas vagy sérült koronai részek, majd a fertőzött fogbél eltávolítása történik. A fogbél üregét és a gyökércsatornákat szükséges feltágítani, hogy átjárhatóvá váljanak az átöblítő folyadék számára, ami fertőtlenítőszert tartalmaz. Ezután a legtöbb esetben gyógyszer kerül a fogba, amit a következő alkalomig ideiglenes töméssel zárunk le. A kezelés során több diagnosztikai vagy ellenőrző röntgenfelvétel is készülhet.

Ha az első kezelés alkalmával az üregek és csatornák teljesen elérhetővé váltak a kémiai és mechanikai tisztítás számára, úgy nagy esély van rá, hogy egyáltalán nem lesz több probléma a foggal. A fogba helyezett gyógyszer néhány nap alatt kifejti hatását, addig enyhe fájdalmat érezhetünk a területen. Ez teljesen normális folyamat és fájdalomcsillapító tabletták hatására megszüntethető.
A kezelés kimenetele a fog kiindulási állapotától és anatómiai sajátosságaitól függ. Amennyiben a gyulladás nagymértékű volt, úgy a gyógyulási folyamat több időt vehet igénybe.
Következő alkalommal, ha nincs panasz, a fog gyökércsatornáiba végleges gyökértömés kerül, a koronai részt pedig megfelelő felépítménnyel kell ellátni egy vagy több ülésben.

Mi történik a gyulladt, kezeletlen foggal?

A fog belsejében a baktériumok miatt a szövetek elhalnak. Az elhalt szövetek remek táptalajt biztosítanak a gyulladás kialakulásának. Ez a gyulladás nem áll meg a fogban, hanem továbbterjed a gyökéren át a csontra vagy bejut a véráramba. Ez akár észrevétlenül, fájdalom nélkül is létrejöhet, és éveken keresztül tünetmentes maradhat. Veszélye is ebben rejlik. Így okozhatnak egyebek mellett a csontban cisztákat, granulómákat vagy a többi szervben gócbetegségeket (ismeretlen eredetű krónikus betegségeket, szív-érrendszeri problémákat, ízületi gyulladásokat, koraszülést, allergiás folyamatokat, bőrkiütéseket, foltos hajhullást stb.). Rendszeres szűrővizsgálattal ezek a folyamatok időben megállíthatók.

Ha a folyamat nem a háttérben zajlik, akkor általában jellegzetes tüneteket okoz. Ilyen a duzzanat, gennygyülem, láz, kisugárzó fájdalom stb. Ekkor a legtöbb eset szerencsére ellátásra kerül a fájdalom miatt.

Nagyon fontos, hogy minden erős fájdalmat, vagy hirtelen megjelenő íny-, vagy arcduzzanatot komolyan kell venni és azonnal fogorvoshoz kell fordulni, mivel az ilyen típusú gyulladások gyorsan tovább terjedhetnek és súlyos szövődmények alakulhatnak ki.

A modern gyökérkezelési eljárásokkal a gyökérkezelések ideje sokkalta lerövidül, az eredmény hosszú távú, és a kezelés akár teljesen fájdalommentesen is elvégezhető.

Rendelőnkben a gyökérkezeléshez szükséges legkorszerűbb eszközök állnak rendelkezésre, amennyiben segítségünkre lenne szüksége, bátran keressen minket!