Miért vérzik az ínyem?

Gyakran előfordul, hogy fogmosás során a fogkefénk, vagy a kiköpött fogkrémünk pirosas elszíneződése jelzi, hogy valami nincsen teljesen rendben.

Az ínyvérzés az ínygyulladás jele. Egészséges esetben nem vérzik az ínyünk, leszámítva akkor, ha erősen megsértjük azt.

A gyulladásos folyamatokat a szájüregben jelen lévő baktériumok okozzák, melyek felszaporodnak a lepedékben, ha nem megfelelő a szájhigiéniánk, vagy valami miatt az adott terület nem megfelelően tisztítható (pl. elálló, akadó tömés- vagy pótlás szélek). Ebben a lerakódott lepedékben lévő baktériumok tisztítás hiányában 2-3 nap alatt már képesek gyulladást okozni, mely az íny vérzékenységét, sérülékenységét és fájdalmát eredményezi. Legtöbbször ez a folyamata fogközök tisztításának hiányából indul ki, érdemes tehát nem elhanyagolnunk ezt a területet sem.

Sokan csak a fogmosás során tapasztalják a fogínyvérzést, amely fájdalommal is jár, emiatt inkább abbahagyják a tisztítást. Ez a legrosszabb dolog, amit tehetünk, hiszen ezáltal a folyamat súlyosbodik. Akármennyire is ellentmondásosan hangzik, minél jobban vérzik az íny, annál gyakrabban és alaposabban kell fogat mosnunk.

Ha a lepedék huzamosabb ideig nincs eltávolítva, akkor fogkő képződhet belőle, a nyál anyagainak beleépülésével. Általában az ínygyulladás és a fogkőképződés együtt jár. Gyorsan képes a gyulladás azonban előrehaladni más módon is, mely ínyleválást, majd a támasztószövetek meggyengülését okozza. Emellett a meggyengült íny mentén felhalmozódott baktériumtömeg a kellemetlen szájszag és rossz szájíz fő okozója is.

Ha az akut gyulladás krónikussá válik, tehát sokáig áll fenn, gyakran az ínyvérzés és a fájdalom elmúlhat vagy mérséklődhet. Sajnos ez nem jelenti a gyógyulást. Sok esetben már csak a komoly következményeket lehet észrevenni, a támasztószövetek meggyengülését, tehát a mozgó fogakat. Ne várjunk tehát idáig!

Gyakran közvetlenül a fogkőeltávolítás után is tapasztalható az ínyvérzés, akár napokig. Ez azért van így, mert a megkövesedett plakk (fogkő) elnyomja a gyulladt, vérzékeny ínyt, mely ilyenkor ismét a felszínre kerül. Amíg nem gyógyult meg teljesen, addig ez a terület sérülékenyebb. Tisztítanunk azonban ebben az esetben is ugyanúgy kell, mint az egészségeset.

Ha fogínyvérzést tapasztal, amely helyes fogápolás mellett sem múlik el 2-3 napon belül, minél előbb érdemes fogorvoshoz fordulni. Kérjen hozzánk időpontot, készséggel állunk rendelkezésére!